هولوگرام | برچسب امنیتی

بعدنگار، اولین تولید کننده بخش خصوصی برچسب هولوگرام

هولوگرام | برچسب امنیتی

بعدنگار، اولین تولید کننده بخش خصوصی برچسب هولوگرام

هولوگرام | برچسب امنیتی

تولید و چاپ هولوگرام و چاپ انواع برچسب امنیتی هولوگرام، بارکد، پلمپ تخریب شونده

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


برخی اصطلاحات در توصیف هولوگرام

جنبشی Kinetic – صفتی که ریشه در کلمه یونانی “kinesis” دارد که حرکت را نشان می دهد. یک تصویر هولوگرافی که جا به جایی بیش از حد از شکل یا رنگ که جنبشی نامیده می شود را نمایش می دهد. اغلب، این گونه تصاویر، الگوها بجای اشیا می باشند. این الگوها میتوانند از خطوط صاف یا عناصر گرافیکی ساخته شده باشند و بنظر میرسد زمانی که حرکت داده میشود می درخشد. شرکت سوئیسی Landis & Gry راه موثر بخصوصی را ایجاد کرد مانند طراحی که آنها “Kinegramss” نامیده شدند. این واژه امروزه نام تجاری است ، که متعلق به شرکت آلمانی Leonard Kurz می باشد و تنها برای درخواستهای با امنیت بالا مانند اسکناس، گذرنامه و مدارک هویتی دیگر استفاده می شود.

کانال های متعدد Multi-channel – تصویر هولوگرافی که در آن معمولا، تصاویر نامربوطی در زوایای مختلف دید ظاهر می شوند. معمولترین، و ساده ترین برای ساخت، تصاویری است که با ضربه مانند هولوگرام از سمتی به سمت دیگر کج شده است. سخت ترین برای تصاویری است که تغییر می کنند مانند هولوگرام هایی که چرخشی هستند.

زاویه شکست نور Parallax – پدیده ای در یک تصویر که اجازه می دهد عمق اجزای تصویر نزدیک نسبتا دورتر به نظر بیایند. هولوگرام های برجسته قدیمی تنها زاویه شکست را از سمتی به سمت دیگر نمایش می دهد اما عدم زاویه شکست نور عمودی  به ندرت مورد توجه قرار می گیرد.

رنگین کمان Rainbow – رنگین کمان در تنیجه تقسیم نور سفید به رنگ های سازنده بر طبق طول موج دیده میشود. ترتیب رنگها قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی، بنفش است که قرمز طولانی ترین طول موج و بنفش کوتاهترین را دارا هستند. این پدیده طبیعی  به علت اثر منشوری قطرات باران در آسمان است اما می تواند بدلیل شبکه های پراش با فرکانس سه بعدی نزدیک به طول موج نور باشد.

نو ترکیبی Recombination – این فرآیند ” مرحله و تکرار” است که به موجب آن یک تصویر هولوگرافی واحد، در سطرها و ستون ها در آماده سازی برای تولید شیم در صفحه پخش می شود. که میتواند بصورت مکانیکی یا نوری انجام شود. در روند  مکانیکی، تصویر واحد در ماشین چاپ زنی ساخته شده که فواصل از پیش تعیین شده را روی ورق پلاستیکی تحت تاثیر قرار می دهد. اگر نوری انجام شود، تصویر واحد در الگوی از پیش تعیین شده روی سطح (شیشه) با پوشش مقاوم در برابر نور قرار گرفته است.

شیم Shim – شیم صفحه نازکی از فلز معمولا نیکل است، که در آماده سازی برای فرآیند منبت به یک سیلندر متصل شده است. شیم توسط فرآیند الکترو رسوب تولید شده است که به موجب آن صفحه با تصویرترکیب شده در یک مخزن آبکاری و نیکل فلزی غوطه ور می شود به این علت روی سطح انباشته شده است. این صفحه فلزی معمولا به عنوان “سرور” یا شیم “مادر” به آن اشاره شده است. معمولا برای آماده سازی شیم ” دختر” استفاده می شود که برای فرآیند منبت مکانیکی قابل استفاده است.

خط شیم  Shim line – در برخی موارد در فرآیند تکرار هولوگرام، یک یا چند شیم فلزی برای دور سیلندر فلزی (سیلندر منبت) نیاز است. در نقطه ای که شیم ها متصل می شوند اغلب خطی مشهود در نتیجه فیلم برجسته تولید می شود. این خط اکثرا مورد اعتراض قرار می گیرد که نتیجه پایانی طبق الگوی پیوست پیش بینی می شود. کسانی که در این کار مهارت دارند روشهای پیشرفته ای را دارند که موفق شدند این ناپیوستگی نوری را در محصول نهایی به حداقل یا گاهی حذف نمایند.

برجسته نما Stereogram – این هولوگرام برای استفاده در تصاویر متوالی از یک قطعه فیلم آماده می شود. هر فریم از فیلم به شکاف تصویر عمودی و انباشتن برخلاف شکاف تصویر دیگر از فرم مجاور تبدیل می شود. نتیجه هولوگرامی است که، زمانی که زوایای دید (معمولا) از سمتی به سمت دیگر تغییر می کند، همان تصویر مانند فریم های پشت سر فیلم دیده شده و حرکت می کند. این روش معمولا حدود ۱۰۰ فریم مشابه فیلم را تنها برای چند ثانیه اکشن به کار می گیرد.  

هولوگرام


  • نادر رفیعی
  • ۰
  • ۰

سازمان بین المللی استاندارد(ISO)  چندین استاندارد مربوط به تولیدات هولوگرام را در طول چند سال گذشته صادر کرده است. یک استاندارد خاص ۱۴۲۹۸ ISO  است برای فرآیندهای مدیریت چاپ امنیتی ( و تولید فویل امنیتی) می باشد که برای بررسی طرح و ثبتت آن بر روی پایگاه داده ها نیاز به هولوگرام های امنیتی دارد.

اهداف اصلی استاندارد ISO تولیدات هولوگرام 

  1. امنیت را برای صنعت در رابطه با چاپ امنیتی بهبود بخشد و برای مبارزه برعلیه تقلب و جعل کمک نماید.
  2. موانع تجاری را با تشویق اقدامات یکنواخت در سراسر جهان کاهش دهد.
  3. رضایت مشتریان را که نیاز به افزایش امنیت دارند برآورده کند.

۱۴۲۹۸ ISO به سرعت به علامت رسمی اعتبار و کیفیت در زمینه چاپ امنیتی و فویل امنیتی تبدیل شد، بنابراین صدور گواهینامه تحت این استاندارد برای سازمانهایی که در حال تولید و یا تمایل به صادرات هولوگرام امنیتی باشند، از جمله کسانی که در ارز، مالیات تمبر، گواهینامه ها، کوپن، برچسب امنیتی و دیگر اسناد امنیتی استفاده می شود.


استاندارد ISO  تولیدات هولوگرام 

این استاندارد، که با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر ریسک است، نیاز به گواهی فویل امنیتی ( یا هولوگرام) دارد که تولید کننده باید روشهایی را قرار دهد تا مشتریان سابق آنها اطمینان حاصل کنند و اقداماتی را برای جلوگیری از تولید اقلام کالای تقلبی انجام دهند. اینترگراف و NASPO ،از سازمانهای حسابرسی جهانی پیشرو برای ۱۴۲۹۸ ISO هستند، که نیاز به تولید فویل را برای بررسی طرح پیشنهادی در ثبت هولوگرام جهانی ، و سپس ثبت هولوگرام جدید را در ثبت کننده تفسیر کرده اند. بنابراین هر شرکت تولیدد هولوگرام امنیتی که تمایل به گواهی تحت ۱۴۲۹۸ ISO داشته باشد، نیاز به تطابق با این تجهیزات را دارد. در حال حاضر، فقط تصویر هولوگرام IHMA در جهان ثبت شده است که مطابق با این شرایط است.

هولوگرام


 
  • نادر رفیعی
  • ۰
  • ۰

 فواید برچسب‌های کاغذی هولوگرامی 

برچسب‌ کاغذی هولوگرامی مشتریان را فریفته میکند: وجود برند‌های مختلف برروی یک قطعه کالای خاص، مشتریان را بسیار گیج می‌کند. این امر نه تنها برای مردم دردسر‌آفرین، بلکه برای شرکتها نیز تا حدی نگران‌کننده است. آنها واقعاً برایشانن دشوار است که هویّت واقعی و اصالت خود را در بازار حفظ کنند. کالاهای مشابه در بازار برای یک شخص عامی مشابه بنظر می‌رسد و برای شرکت سازندۀ آن در اثبات یا متفاوت نشان دادن محصولش با سایر محصولات چالش بزرگی را ایجاد میکند. این شرکت‌ها متخصّصان زیادی را استخدام می‌کنند، برای سازمان‌ها تبلیغ می‌کنند و خود را متفاوت‌تر از بقیه نشان دهند. این تنها مشکل آن‌ها نیست، بزرگترین تنش آنها حفظ مصولاتشان از جعل شدن است و محصولات تقلّبی به جذبۀ تصویر کالای اصیل و برند آن خدشه وارد می‌کند.

شرکت‌ها برای راحت‌تر کردن این فرآیند، از برچسب‌های کاغذی هولوگرامی برای محصولات خود و بسته‌بندی آنها استفاده می‌کنند. این کار به حفظ اصالت محصول و برند آن کمک می‌کند. برچسب‌های کاغذی هولوگرام برای تبلیغ کردن یک محصول یاا برند متعلق به آن بکار می‌رود. بر روی برچسب، فضای زیادی بوجود آمده تا کمپانی بتواند واژه‌های محترمانه خود یا مطالبی کهه می‌خواهند مشتری بداند را روی آن ثبت می‌کنند. این کار نه تنها برای کمپانی، بلکه برای مشتری نیز مفید است. بنابراین آنها می‌توانند به‌خوبی از محصول اطلّلاعات کسب کنند و همچنین بهترین بهره را از آن ببرند. همچنین برای مردم عوام نیز می‌تواند مورد‌استفاده قرار بگیرد. تمام جزئیات و محتوای یک محصول روی آن درج و توصیه شده است. این کار هیچ سوال یا ابهامی در ذهن مشتری باقی نمی‌گذارد و گاهی در زمان کسی که سوالی از محصول دارد، به روش های مختلف صرفه‌جویی می‌کند.

تشخیص محصول تقلبی با استفاده از برچسب هولوگرام

اگر یک محصول یا گجتی که در بازار ارائه می‌شود، کپی آنها نیز همزمان در بازار عرضه می‌شود. در این صورت کار برای افراد عامی جامعه مشکل می‌شود تا بتوانند میان این دو محصول که هر دو شبیه هم هستند، یکی را انتخاب کنند. شرکت‌ها برای جذب کردن مشتریان بیشتر، مشتریان را با پیشنهاد‌های بیشتر بر روی محصول فریب می‌دهند. این یک مهارت بازاریابی است که مصرف کنندگان زیادی  ایجاد میکند. برچسب های کاغذی هولوگرام یکی از جذّاب‌ترین گزینه‌هایی است که شرکت‌ها این روزها بکار می‌گیرند.

اغلب اوقات، محصولات جعلی موجود در بازار، مشتریان بیشتری را نسبت به محصول اصل آن جذب می‌کنند. کالای اصیل به‌ آسانی توسط فردی کپی می‌شود تا جبرانی به‌عنوان پول بیشتری باشد. آنها کار خود را با فریب دادن یک شخص عامی انجامم می‌دهند. برای متوقف کردن آنها، شرکت‌ها برچسب‌های کاغذی هولوگرامی مختص به خود را دارند که روی محصول چسبیده است. هرکدام از این برجسب‌ها کد و شماره سریال محصول خود را دارد که برای بررسی هر‌گونه جعل کمک‌استفاده میشود.

نتیجه: شرکتها بوسیلۀ برچسب‌های کاغذی هولوگرامی و هولوگرام ، می‌توانند برای مشتریان خود، محصولاتشان را به‌راحتی قابل‌شناسایی کنند، حتی اگر میان انبوهی از کالاهای مشابه از شرکت‌های گوناگون باشد. این یک راه ساده و در عین حال راهی خلّاقانه برای حفظ هویّت یک برند است.


برچسب های هولوگرامی کاغذی و افزایش جذابیت برند

پاسخی به تمام سوالات است. این برچسب آگاهی برند دربارۀ شرکت را بالا می‌برد و به میزان جذّابیت آن می‌افزاید. کمپانی میزان زیادی صرف کاغذِ برچسب برای رنگی‌تر کردن آن  می‌کند. هرچه یک برچسب رنگارنگ‌تر باشد، جذّابیت بیشتری نزد مردم دارد.

شرکت‌ها از مراکز تبلیغات و طرّاحی برای تزئین برچسب‌های کاغذی هولوگرامی مشورت می‌خواهند. این کار، هویّت آنها را حفظ می‌کند و آنها را قابل‌اعتماد تر می‌سازد. برای افزایش تقاضا و فروش محصولات باید تا سقف حداکثر تولید شوند، جذّاب و مفید باشند. یک محصول، بیشتر به‌خاطر جلوه‌اش خریداری می‌شود. اثبات جلوۀ محصول به این معنی است که برچسب محصولات بخش مهمّی از آن‌ها است.

  • نادر رفیعی
  • ۰
  • ۰

تکنولوژی های امنیتی

کم هزینه ترین تا پرهزینه ترین آیتم ها و تکنولوژی های امنیتی

بدیهی است که میزان ایجاد امنیت یک آیتم بالا تر باشد، تولید و ملزومات آن نیز پرهزینه تر خواهد بود. در این جا به ترتیب از کم هزینه ترین تا پرهزینه ترین آیتم ها و تکنولوژی های امنیتی را معرفی خواهیم کرد.

جلوه های فلورسنت و UV


در ابتدایی ترین سطح جلوه های فلورسنت و UV هستند که جزو المان های امنیتی پنهان دسته بندی می شوند و تحت تابش نور UV آشکار می شوند. این جلوه ها می توانند در مرکب ها، ورنی ها، الیاف کاغذ ها، قسمتی از هولوگرام و … ایجاد شوند.

انواع مرکب های امنیتی

پس از آن می توان به انواع مرکب های امنیتی اشاره کرد. مرکب هایی با ویژگی های خاص و حساسیت های متنوع، مثل حساس به دما، طیف های نوری مشخص، حساس به دمایا خراش و …. هستند. برخی در زوایای مختلف جلوه ها و رنگ های متفاوت از خود نشان می دهند.

بارکدها و کد های دو بعدی

در رده های بالاتر بارکدها و کد های دو بعدی هستند که قابلیت ذخیره سازی اطلاعات را دارند. صرف نظر از بخش سخت افزاری آن(قرائت گر – Reader) این روش واقعا از نظر هزینه ای مناسب است.

انواع تگ ها، تکنولوژی NFC و RFID

انواع تگ ها، تکنولوژی NFC و RFID  ها با فاصله ای بیشتر از نظر هزینه از سایرین، در رده ای به مراتب بالاتر قرار دارند و ویژگی های قابل توجهی دارند که پیشتر در مطالب دیگر سایت منتشر شده است. در این رده، تکنولوژی NFC به علت ویژگی تماس(touching) ، برای برقراری ارتباط، دارای امنیت خیلی بیشتری می باشد.

با تمامی این تفاسیر استفاده هرکدام از آیتم ها وابسته به کاربرد سند یا محصول و طول عمر مفید آن است. در بسیاری از موارد، تنها یک المان کافی نیست و باید چند آیتم را ترکیب کرد تا به بهترین عملکرد و بازدهی در حفظ اصالت اسناد و مدارک و یا حفاظت از برند دست یافت.

مثلا در یک سند استفاده هم زمان از کاغذ و مرکب امنیتی به همراه یک قطعه هولوگرام (ترجیحا گرم) پیشنهادی معقول و منطقی است و برای حفاظت از برند، هولوگرام های خاص پلمپ و استفاده از شماره سریال، انواع کد ها و حتی NFC و RFID کمک بسیاری می کند.

کاغذ های ضد کپی 

کاغذ های امنیتی نیز که شامل انواع کاغذ های ضدکپی حساس به مواد شیمیایی هستند و یا الیاف خاص با ویژگی های خاص دارند که یا در ماشین کاغذ سازی در خمیر کاغذ و  یا در بخش نهایی و پرداخت کاغذ ایجاد می شوند. هر کدام از این ویژگی هاا به نحوی جعل یا تحریف در کاغذ را آشکار می سازند. استفاده عمده این کاغذ ها، در اسناد و مدارک می باشد که هزینه قابل توجهی نیز ندارد.

 
انواع هولوگرام

هولوگرام ها  نیز انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع طراحی و آیتم های امنیتی تعبیه شده در آن از قبیل میکرو تکست (ریز نوشته)، المان پنهان، گیلوش ها و طرح های اختصاصی و منحصر به فرد میتواند به خوبی امنیت سند یا یک کالا تامین کند. طبیعی است که با این ویژگی ها، پروسه تولید آن و میزان حافظت آن از جعل، نسبت به کاغذ ها و مرکب های امنیتی دارای هزینه بیشتری می باشد. در صورت احتیاج به امنیت بالاتر، می توان هولوگرام را تلفیق با سایر المان های امنیتی نیز استفاده کرد. المان هایی مثل UV، شماره سریال، انواع کد ها و حتی تکنولوژی NFC نیز قابل تلفیق هستند.

هولوگرام

در طبقه خود هولوگرام  ها، هولوگرام های گرم (هات استمپ) هزینه بیشتری نسبت به هولوگرام های سرد (لیبل) و معمولی دارند. و قاعدتا امنیت بیشتری را ایجاد می کنند.

 

 
 

  • نادر رفیعی
  • ۰
  • ۰

هولوگرام حرارتی

معرفی هولوگرام های چاپ گرم

این نوع هولوگرام ها امنیتی ترین سطح هولوگرام هستند و به خاطر نحوه الصاق آن به هیچ وجه از سطح مورد نظر جدا نمی  شود مگر این که به آن سطح خدشه وارد شود و آن را خراشیده و پاره کند.

 هولوگرام های هات استمپ

هولوگرام های هات استمپ با تمام ویژگی های یک هولوگرام  روی فویلی نازک، به صورت رول ثبت می شود و بر روی یک حامل (Carrier) مثل پلی استر قرار می گیرد.

این نوع هولوگرام برای الصاق به ماشین مخصوص احتیاج دارد که با حرارت و فشار بالا به طور هم زمان روی سطح مورد نظر، فویل متال حاوی طرح هولوگرام را الصاق می کند و لایه حامل (پلی استر ) از آن جدا می شود.

فشار و دمای دستگاه حین الصاق به حدی است که فویل هولوگرام وارد بافت سطحی کاغذ می شود. به همین علت است که جدا سازی غیرممکن است. علاوه بر این، دستگاه الصاق آن در دسترس نیست  و دارای هزینه نسبتا بالایی است که خود باعث ضمانتت ضدجعل بودن آن می شود.

 

  • نادر رفیعی